Jante och publicitet

Några olika journalister har kontakt mig för intervjuer den senaste tiden. På ett sätt är det väldigt uppmuntrande att det finns ett intresse för det jag brinner för och försöker åstadkomma, men samtidigt är det otroligt läskigt och utlämnande. (Ni vet den där Jante: Väldigt vad den där trodde han var bra och speciell då…)

På måndag kommer andra numret av AffärsStaden, som är ett nytt månadsmagasin i Linköping, och en bild på nya numret publicerades just på Facebook. Framsidan är lite “Business-week”-inspirerad med en enda stor bild på en person. Där har de stoppat in mig. Stort och brutalt med texten “Mattias Josephson, VD som vill skapa en bättre värld”.

Sade jag något om läskigt och utlämnande?

Alltså, det här är ju ingen skandalpress eller uthängning. Det är ju ett försök att lyfta fram något väldigt positivt där jag får “äran” att vara röst. Jag vågar inte ens tänka på hur det skulle kännas om det handlade om att hänga ut mig för en skandal. Ändå är det mer negativa än positiva känslor kring att få publicitet. En av anledningarna är att jag är ganska introvert, men jag undrar om inte den största boven i dramat är den där Jante…

Jag ska försöka hålla Jante kort. Jag ska försöka glädja mig åt att någon vill lyssna på mina tankar och dessutom skriva om det. Någon får sig kanske en tankeställare. Många frön kommer att sås och vem vet? Om några år kanske några av dessa frön blommar ut i helt oväntade företagsinitiativ i regionen med syftet att göra världen till en lite bättre plats.

(Dessutom, med tanke på att jag har 99 bloggdagar framför mig så känns dessa journalistskrivna texter som en väldigt bra tillgång just nu.)

— Mattias Josephson