Idé 92: Medvetet mode

De senaste tjugo åren har modebranschen förändrats och styrs av fenomenet ”fast fashion”, snabbt mode. Konsumenter har hamnat i en situation med uppmuntran att följa nya trender, shoppa billigt och mycket för att använda under kort tid och sedan slänga. En trend som är allt annat än miljösmart och hållbar.

För många är mode en viktig del av deras liv men kostnaden för denna snabba konsumtion exploaterar allt och alla; konsumenterna, planetens resurser, människorna som tillverkar produkterna vilket ofta sker i länder med dåliga arbetsvillkor och förhållanden.
Shape for Change jobbar som konsulter och föreläsare med att styra modeindustrin och konsumenter mot hållbara lösningar, något som de kallar “medvetet mode & konsumtion”. Shape for Change lanserar även inom kort en plattform som ska vägleda kunderna till en hållbar konsumtion utan att belasta vår miljö negativt samt behöva göra avkall på sitt stora modeintresse.

Flera modeföretag i Sverige har påbörjat en omställning mot en mer hållbar utveckling vilket betyder bl a att producera kläder på ett miljömässigt, socialt och etiskt bra sätt för minimal miljöpåverkan samt under bra arbetsförhållanden.

Man har har börjat med second hand-avdelningar, exempelvis Filippa K och Houdini. Man erbjuder reparation av kläder och möjligheter att hyra kläder. Ett nytt hållbart sätt att förhålla sig till kläder och mode håller på att växa fram.

Läs mer på www.shapeforchange.se

Den 23 juni-30 augusti har Shape for Change en popup-butik (tillfällig butik) i Söderköping, Storgatan 3, där de informerar, inspirerar och säljer hållbart mode och hållbar design. De har även med sig en utställning från Konstfack som heter Rethinktextile.

— Mattias Josephson

[PROJEKTINFORMATION]

100 världsförbättrande företagsidéer

Dessa 100 världsförbättrande företagsidéer sammanställdes i samband med ett svenskt bloggfenomen som kallas #blogg100 där mängder av mer eller mindre aktiva bloggare lovar att producera varsitt blogg-inlägg dagligen 100 dagar i följd.

Idéfabriken bestämde sig för att skriva om 100 världsförbättrande företagsidéer under dessa 100 dagar (mellan 2015-03-01 till  2015-06-08).

Med “världsförbättrande företagsidéer” menar vi bärande/lönsamma företagsidéer som samtidigt har någon tydlig positiv påverkan på samhälle och/eller miljö.

Det handlar om företag/projekt som Idéfabriken är inblandade i. Det handlar om andra existerande intressanta företag. Det handlar om rena förslag och idéer.

Senaste artiklarna för detta projekt