Idé 83: Riktiga skor för de allra fattigaste

“Ingen i världen borde behöva gå utan skor. Borde inte ert ansvar som skoföretag innebära att även producera skor som de allra fattigaste har råd att köpa?”, föreslog Muhammad Yunus när han träffade Adidas ledning.

Yunus bjöds in till Adidas huvudkontor i Tyskland. Adidas CEO förklarade att Adidas, liksom exempelvis Danone, också ville starta ett socialt företag ihop med Grameen Bank: “Hur kommer vi igång?”

Yunus svarade: “Först och främst måste detta nya företag ha ett tydligt mission statement.”

“Vilken typ av mission statement skulle du gilla?”, frågade Adidas ledning.

Yunus föreslog: “Ingen i världen borde behöva gå utan skor. Som ett skoföretag är vårt ansvar att även producera skor som de allra fattigaste har råd att köpa.”

Ledningen tittade på Yunus och kommenterade: “Det är en stor vision.”

Yunus tittade tilbaka och sade: “Men jag trodde att Adidas var ett stort företag. Om ni vill ha en liten vision kan jag föreslå en sådan istället…”

Adidas ledning skickade iväg Yunus på en lång guidad rundvandring för att bearbeta frågan. Vid lunchtid samlades de igen och CEO:n sade: “Mina kollegor har bett mig att fråga dig hur billiga måste skorna vara för att för att de fattigaste ska ha råd med dem?”

Yunus svarade: “Kanske strax under 1 euro.”

“Du är en mycket svår människa”, kommenterade CEO:n.

Efter en tids funderande antog Adidas utmaningen: “Vi kommer att försöka vårt allra bästa att komma under 1 euro, men vi kan inte garantera det.”

Adidas startade denna produktion, så under en period spreds Adidas-skor för 1 euro per par i Bangladesh, men de lyckades inte få projektet hållbart och avslutade det.

Några år senare startade Adidas  istället en liknande satsning i Indien, då under sitt varumärke Reebok och till det ännu lägre priset 1 dollar.

Nu har det tyvärr även varit väldigt tyst om Indien-satsningen i ett par år, så fabriksproducerade skor kanske inte går att få ner i priser som fungerar för de allra fattigaste, men ansatsen är oerhört intressant och tänkvärd för många andra produkter.

Reflektera lite över modellen. Vilket seriöst och smart CSR-arbete! Man arbetar med sin kärnprodukt. Man stoppar det i ett dotterbolag, så att det inte påverkar befintlig verksamhet och siffror. Man bygger dotterföretaget enligt principer för socialt företagande, vilket bland annat innebär att man inte kan ta ut vinst från bolaget (annat än att få tillbaka de medel man investerat). Tänk vilken story! Och det kommer inte att kosta moderbolaget en enda krona om det fungerar.

— Mattias Josephson

Följande tidigare inlägg i denna bloggserie belyser också initiativ av nobelpristagare Muhammad Yunus:

[PROJEKTINFORMATION]

100 världsförbättrande företagsidéer

Dessa 100 världsförbättrande företagsidéer sammanställdes i samband med ett svenskt bloggfenomen som kallas #blogg100 där mängder av mer eller mindre aktiva bloggare lovar att producera varsitt blogg-inlägg dagligen 100 dagar i följd.

Idéfabriken bestämde sig för att skriva om 100 världsförbättrande företagsidéer under dessa 100 dagar (mellan 2015-03-01 till  2015-06-08).

Med “världsförbättrande företagsidéer” menar vi bärande/lönsamma företagsidéer som samtidigt har någon tydlig positiv påverkan på samhälle och/eller miljö.

Det handlar om företag/projekt som Idéfabriken är inblandade i. Det handlar om andra existerande intressanta företag. Det handlar om rena förslag och idéer.

Senaste artiklarna för detta projekt