Idé 81: Socialt företagande för att få nytt liv i förfallna centrum

Vad ska vi göra med centrummiljöerna i Sveriges stadsdelar som ligger lite utanför städernas kommersiella huvudcentrum?

För inte så jättelänge sedan låg det både en ICA- och en Konsum-butik, en post, en bank, en tobaksaffär, ett konditori, en resturang, en hårfrisör och lite liknande i var och varannan stadsdel. De var välskötta och trevliga miljöer som utgjorde en gemensam kärna och mötesplats för de som bodde i området. Det gav området lite av dess själ.

Idag har ofta både ICA och Konsum stängt igen. Posten och banken är borta. Tobak + resturang har blivit en kombinerad tobak + minilivs + pizzeria i halva gamla ICA-butiken och det sparas pengar på inredning och städning, så många som bor i området går bara dit i nödfall.

Dessutom har inte fastighetsägarna några direkta intäkter på fastigheterna i dessa centrum, så miljön förfaller och blir ett tillhåll för ungdomar, speciellt sådana som varken går i skolan eller har ett jobb och har för mycket fritid och ofta upplevs skrämmande för äldre när de står och hänger i grupper.

De senaste månaderna har Idéfabriken varit med på ett ganska stort antal möten med både Hyresbostäder och representanter från Norrköpings kommun om ett sådant centrum. Idéerna har börjat ta fart och kanske socialt företagande är en viktig nyckel för att få nytt liv i centrummiljöerna i Sveriges ytterområden.

Här kommer en lista med lite exempel på saker som pekar på nyttan med sociala företag i dessa sammanhang:

  • Kommun och allmännyttor har inte verksamheten i centrummiljöer som sin kärnverksamhet, så det skulle vara märkligt för dem att försöka hantera detta.
  • Det kan vara så att verksamheter som kunde gått runt har flyttat eftersom att traditionella företag har högre vinstförväntningar än att bara gå runt.
  • Ett socialt företag skulle kanske kunna hitta synergier med fastighetsägare och kommun i form av subventionerade hyror och annat stöd – vilket skulle vara betydligt mer komplicerat att ge till ett vinstdrivande företag.
  • Om man skapar ett socialt företag för hela centrumverksamheten så kanske man kan hitta några saker som går plus och samtidigt kunna köra några andra saker som går lite back men gör helheten bra.
  • Man kan skapa en överenskommelse mellan fastighetsägare och centrumbolag som säkrar att inredning och städning håller viss nivå.
  • En del vinstpengarna (som alltså inte ska delas ut) kan återinvesteras i att fortsätta förbättra centrummiljön och göra den trevligare och trevligare.
  • Andra vinstpengar kan användas för projekt kring jobbsökande, hjälp att starta företag, läxstöd etc.
  • Genom att försöka få folk från området bli sådan som har olika huvudansvar i centrumbolaget fångas de intressen som finns i området upp – och centrum utvecklas steg för steg för att möta olika behov – och ändå från början uppstår en känsla av ägande och ansvar för verksamheten av dem som bor i området.
  • Man kan arbeta väldigt aktivt med arbetsintegrerande verksamhet för att folk som hamnat utanför systemet ska få ny erfarenhet och nya referenser.

— Mattias Josephson

[PROJEKTINFORMATION]

100 världsförbättrande företagsidéer

Dessa 100 världsförbättrande företagsidéer sammanställdes i samband med ett svenskt bloggfenomen som kallas #blogg100 där mängder av mer eller mindre aktiva bloggare lovar att producera varsitt blogg-inlägg dagligen 100 dagar i följd.

Idéfabriken bestämde sig för att skriva om 100 världsförbättrande företagsidéer under dessa 100 dagar (mellan 2015-03-01 till  2015-06-08).

Med “världsförbättrande företagsidéer” menar vi bärande/lönsamma företagsidéer som samtidigt har någon tydlig positiv påverkan på samhälle och/eller miljö.

Det handlar om företag/projekt som Idéfabriken är inblandade i. Det handlar om andra existerande intressanta företag. Det handlar om rena förslag och idéer.

Senaste artiklarna för detta projekt