Idé 13: Beat, 50% kött, 50% böna

beat


Anna-Kajsa Lidell ville inte behöva välja mellan nyttig och snabb mat. Hon ville hinna med det lustfyllda i livet. Hon har barn och vill inte alltid laga mat. Hon är ofta på resande fot.

Hon såg ett behov av bättre snabbmat vilket resulterade i att hon tog fram både ingrediensen Beat, fri att användas när tid finnes, och storskaligt gjorda produkter som Beatburgers.

Beat – en social innovation

Bönmassan Beat – 100% böna är en social innovation. Beat är en ny växtbaserad ingrediens som skapats för att driva en högeffektiv grön proteinväxling. Utan att lämna en bönsmak eller synas kan man använda den på en massa olika sätt (hamburgare, köttbullar, köttfärssås, soppor, såser, gratänger, pizza, bröd och kakor). Målet med Beat är att göra det enkelt att äta massor av bönor utan att man märker det.

Beatburger

Beatburger är en färdig produkt som innehåller Beat – 50% kött 50% böna. Genom att byta 50% av köttet mot böna minskas klimatpåverkan med nästan lika många procent. Om 100 människor väljer en Beatburger 150g istället för sin normala hamburgare med 100% kött minskar man utsläppen med lika mycket som en villa släpper ut på ett helt år.

Anna-Kajsa sammanfattar själv: “Med Beat Food for Progress vill jag nå största möjliga positiva effekt för hälsa och miljö, trygga maten både lokalt och globalt. Vi är alla beroende av en framtid, vår egen och vår nästkommande generations. Tugga för tugga förändrar vi världen tillsammans. Så häng med, det är tillsammans det vackra händer!”

— Mattias Josephson

[PROJEKTINFORMATION]100vffi

100 världsförbättrande företagsidéer

Dessa 100 världsförbättrande företagsidéer sammanställdes i samband med ett svenskt bloggfenomen som kallas #blogg100 där mängder av mer eller mindre aktiva bloggare lovar att producera varsitt blogg-inlägg dagligen 100 dagar i följd.

Idéfabriken bestämde sig för att skriva om 100 världsförbättrande företagsidéer under dessa 100 dagar (mellan 2015-03-01 till  2015-06-08).

Med “världsförbättrande företagsidéer” menar vi bärande/lönsamma företagsidéer som samtidigt har någon tydlig positiv påverkan på samhälle och/eller miljö.

Det handlar om företag/projekt som Idéfabriken är inblandade i. Det handlar om andra existerande intressanta företag. Det handlar om rena förslag och idéer.

Senaste artiklarna för detta projekt